Gedichten - Groep 6C - les 28 maart

Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Verslag: Gedichten Verbeelding & Suggestie, 28 maart 2012
School: De Triangel
Groep: 6c
Aantal leerlingen: 18

Ogenblikkelijk nadat dichteres Trees Steeghs zichzelf had voorgesteld aan groep 6c van school De Triangel, voor het eerste deel van de driedelige workshop ‘gedichten’, was het duidelijk dat de kinderen trappelden van ongeduld.
‘Heeft u zelf een gedicht geschreven?’ vroeg een jongen. Dat bevestigde ze. Een andere jongen sprong op en gaf haar een dichtbundel in handen, waaruit ze meteen begon voor te dragen. Het dichtbundel ‘Zooitje was hier’ hoorde bij het thema vriendschap wat ze eerder in de klas besproken hadden. Trees vroeg de kinderen na ieder gedicht wat volgens hen de betekenis ervan was. Er kwamen mooie antwoorden. Ook vertelde een enthousiaste jongen dat zijn vader een keer per ongeluk een gedichtenboek had gekocht, welke ging over een jongen die verliefd was..

Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
‘Waar ligt Roemenië?’ werd er toen door Trees gevraagd. Ze liep naar de map van Europa die aan de muur hing. ‘Wat is een dictator?’ vroeg ze ook. ‘Een baas van een stukje land,’ zei een jongen. Er werd veel gegokt, maar toen herinnerde een jongen zich een film die ze gezien hadden in de klas en daar kwam een dictator in voor. Dat klopte, knikte juf Suzanne. Het was omwille van de dictator in Roemenië dat schrijfster en dichteres Herta Müller naar Duitsland vluchtte. Trees vertelde: ‘Iedere ochtend begint Herta te knippen en te plakken met woorden uit kranten en tijdschriften,’ om zo haar gedichten te creëren. ‘Leeft ze nog?’ ‘Ja.’ ‘Waarom wilde ze dichter worden?’ Helaas kon daar nu geen antwoord op gegeven worden.

Met de volgende vragen moesten de kinderen hun eerste stappen zetten in het maken van een gedicht: ‘Wat is het leukste wat je gisteren gedaan hebt?’, ‘Wat vind je het belangrijkste?’, ‘Wat doet een goede baas volgens jou?’, ‘Wat vind je goed in je straat?’, ‘Noem drie dingen in je straat die je zou veranderen en hoe zou je dat aanpakken?’,... De potloden krasten haastig en veelvuldig over het papier.

Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Na al de gedachten verzameld te hebben, kregen de kinderen een nieuw vel papier. Ze mochten daarop een selectie maken van woorden en zinnen die ze mooi vonden, om zo tot hun eerste gedicht te komen.

Toen brak het grote moment aan! Degenen die wilden, kregen de kans om hun gedicht voor te dragen aan de klas. Inspiratie genoeg! Dichteres Trees zat soms met haar handen gevouwen voor haar mond, om waarschijnlijk haar poëtische gevoelige aard in toom te houden. In deel twee van deze workshop ‘gedichten’ zal groep 6c samen met beeldend kunstenaar Sietske de Jong werken aan het knippen en plakken om zo tot een mooi woordenschilderij te komen! Dat wordt spannend!

Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.
Groep 6C van De Triangel tijdens de gedichten-workshop.

Workshops

Of kies hier een workshop

Agenda

Veelgestelde vragen

Links